SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER (PR. 1. JANUAR 2022)
Aftalegrundlag 1. Tilbud og accept Skriftlige tilbud er bindende i 30 dage fra tilbudsdatoen og tilbuddet bortfalder, såfremt kundens accept ikke er kommet frem til Sælger inden udløbet af ovennævnte frist. Mundtlige tilbud er først bindende fra tidspunktet for Sælgers skriftlige bekræftelse af tilbuddet, og herefter tilsvarende i 30 dage. 2. Pris og betaling Kundens betaling skal ske netto kontant senest ved afhentning eller levering af den/de pågældende vare(r). I det tilfælde, hvor Sælger vælger at fremsende en faktura, skal kundens betaling ske ved modtagelsen af fakturaen. Der ydes kun kredit, såfremt Sælger og kunden har indgået særskilt aftale herom. Ved postfremsendt faktura, kontoudtog og rykkerskrivelser påføres kr. 50,00 i faktureringsgebyr. Elektronisk fremsendt faktura er gebyrfri. Ved forsinket betaling, er kunden forpligtiget til at betale morarente af beløbet med 2 % pr. påbegyndt måned. Derudover kan kunden pålægges et rykkergebyr på 100,00 kr. pr. rykkerskrivelse. Sælger kan maksimalt fremsende tre rykkerskrivelser, hvorefter sagen overgives til inkasso. 3. Levering Ved levering direkte fra fabrik (”fabriksleverance”), sker leveringen ab fabrik, uanset om Sælger selv eller ved tredjemand, i henhold til særskilt aftale med kunden, forestår leveringen af varen/varerne. I de situationer, hvor Sælger har truffet særskilt aftale med kunden om, at tredjemand skal forestå leveringen af varen/varerne, er Sælger ikke ansvarlig for mangler opstået under eller som følge af transporten, uanset årsagen hertil. For ordre mindre end 3.000,00 kr. excl. moms tillægges fragtgebyr og ordrer under 250,00 excl. moms tillægges ekspeditionsgebyr på 50,00 excl. moms. 4. Forsinkelse Såfremt Sælger inden det aftalte leveringstidspunkt, bliver bekendt med at leveringstidspunktet ikke kan overholdes, skal Sælger straks orientere kunden herom og oplyse et nyt leveringstidspunkt. Såfremt forsinkelsen ikke er væsentlig, skal kunden acceptere det nye leveringstidspunkt. Kan forsinkelsen betegnes som væsentlig kan kunden enten kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen, kræve erstatning eller hæve købsaftalen. Sælgers eventuelle erstatningsansvar er underlagt ansvarsbegrænsningen i punkt 7. Kunden kan alene gøre en af de tre ovennævnte misligholdelsesbeføjelser gældende, såfremt denne reklamerer straks og senest 7 dage efter forsinkelsen er indtrådt. Hvis forsinkelsen skyldes forhold som nævnt under punkt 8, udskydes leveringstiden med den tid, som hindringen varer. Når hindringen har varet i mere end 30, er både Sælger og kunden berettiget til ansvarsfrit at hæve købsaftalen. |
|
5. Mangler og reklamation Ved levering af den/de pågældende vare(r), skal kunden straks foretage en sådan undersøgelse af denne/de, som sædvanlig forretningsbrug kræver. Reklamationer over eventuelle mangler skal ske straks og senest 7 dage efter at manglen er, eller burde have været konstateret ved sædvanlig undersøgelse. Hvis der konstateres mangler og kunden reklamerer rettidigt herfor, kan Sælger vælge enten at foretage afhjælpning, omlevering, tilbyde et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller hæve købsaftalen. Vælger Sælger at foretage afhjælpning eller omlevering, har kunden ikke yderligere mangelsbeføjelser, hvis afhjælpningen eller omleveringen sker indenfor rimelig tid. Vælger Sælger at foretage afhjælpning eller omlevering, og sker dette ikke indenfor rimelig tid, er kunden berettiget til enten at kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen, kræve erstatning eller hæve købsaftalen. Sælgers eventuelle erstatningsansvar er underlagt ansvarsbegrænsningen i punkt 7. 6. Returnering Returnering af vare(r) er endvidere betinget af, at denne/de er ubeskadiget og i ubrudt emballage. Afskårne eller specielt hjemtagne vare(r) samt fabriksleverancer tages ikke retur. Vare(r) returneres for kundens regning og risiko, og skal ved returneringen være ledsaget af følgeseddel. Ved kundens returnering af vare(r), som Sælger har forestået leveringen af, forbeholder Sælger sig ret til at fradrage 20 % af købesummen for varen/varerne som ekspeditionsgebyr. 7. Ansvarsbegrænsning Sælger er desuden ikke ansvarlig overfor kunden for nogen form for følgeskader eller indirekte tab, som måtte udspringe af eller i forhold til en købsaftale, som er reguleret af disse salgs- og leveringsbetingelser. Sælger hæfte således ikke for driftstab, avancetab, eller andre former for indirekte tab. 8. Force majeure 9. Delleverancer og overleverancer 10. Produktansvar 11. Fordringshavermora 12. Værneting og lovvalg |